Technológia:

 

 KUTATÁS FEJLESZTÉS (K+F)

SZÉNSZÁLAS VÁZ

A Tornado motorok szénszálas váza Andrea Pretzler, a GERG technikusa, és Adrian Morton, a Benelli design-tervezője közötti együttműködésnek köszönhetően jött létre.Az együttműködés egyesítette a GERG erőforrásait és tapasztalatait - amely olyan gyárakkal való hosszú együttműködés által fémjelzett, mint a BMW, Audi, Porsche és a Toyota -, a Benelli gyár újítási szellemével. Számos találkozó után született meg annak ötlete, hogy kifejlesszék a motor egyik szerkezeti elemét, ami stílusos, mégis megtartja a levegőcsatornát a Tornado hátsó hőcserélője számára. Andrea Pretzler először kifejlesztett egy hagyományos szénszálas motorvázat, majd elvégzett számos esztétikai módosítást, hogy a Benelli design-koncepciójának megfeleljen a váz, és műszakiakat, hogy megvalósuljon a levegő áramlása a hőcserélő felé, és hogy megtartsa a szerkezeti integritást. A munka egy háromdimenziós modellen kezdődött, a Catia szoftvert használva, és a következő célok kitűzésével:

 

A kezdeti koncepció megtartotta az eredeti alváz minden kulcsfontosságú pontját, és ezek körül fejlesztették ki a háromdimenziós felületeket. Ez a folyamat sok módosítást igényelt annak érdekében, hogy elébe menjen a műszaki elvárásoknak, különös hangsúllyal az újfajta stílusbeli lehetőségekre. Amint elértek a képernyőn a megoldásig, a matematikai felületet használták a présforma marásához. Összességében a présformát 9 részben építették meg, hogy létrehozzanak egy egységes szénszálas elemet, amelyet a SEAL - egy olasz szénszálas-anyag termelő – finanszírozott előzékeny módon. Minden megmunkált felület később a szénszálas elemek kézi finomítását igényelte.

Ezen a ponton kezdődött a komplikált rész: a présforma különböző formái számára vágott szénszálas profilok beállítása. A présforma különböző részeit csavarral rögzítették, hogy egységes elemet képezzenek a vákumkemencében való elhelyezéshez. A hő és nyomás kombinációja többmillió előformázott szénelemet egyesített, hogy egy egységes, egybesütött alkatrészt hozzanak létre. Az eredmény egy olyan egységes szénszálas felépítmény, ami szakít a Tornado hagyományos sémáival, és amelyből könnyedség, keménység és áramvonalas dimenziók születnek, illetve elsősorban egyszerűsíti a tervezési alapgondolatot.

 

 MINŐSÉG

Íme, ez az, ami ma a Benellit jellemzi. Egy „kicsi” társaság, amely nagy tekintélyű múlttal rendelkezik, nagyok az ambíciói, világos ötletekkel és stratégiákkal rendelkezik, és az a szándéka, hogy újra referenciaponttá váljon a motoros világ panorámáján. Ennek bizonyítéka az olyan egyedi termékek skálája, mint a Tornado és a TNT, amelyek létrejötte, fejlesztése és összeszerelésének minden folyamata „otthon” történt, és amelyek magas technológiai színvonalú, eredeti darabokból épültek.

 

 

 

Minőségellenőrzési osztály
Háromdimenziós gép a termeléshez és a prototípus-készítéshez használt anyagok ellenőrzésére.

Alvázpróba-pad
A fárasztási és törésteszthez használt gép

Akkusztikus elemzések laboratóriuma
A jármű akkusztikus és vibrációs elemzéseire alkalmas berendezésekkel és software-rel felszerelt terem.

Motorpróba terem
Fejlesztési pad a teljesítmény- és a tartóssági tesztek elvégzésére.

Szerelő vonal
Két szofisztikált szerelővonal, a TnT és a Tornado modellek megvalósítására.

Ellenőrzési osztály
Egy felszerelt tesztpad, ami a motorok végső minőségellenőrzését teszi lehetővé.

 

 MOTOR

A szabályszerű és a progresszív teljesítmény szempontjából egyedi, szuperkompakt (a lehető legszűkebb térbeli) dimenziókkal rendelkező motor, a technika és a teljesítmény gyöngyszeme. A „Corsa Lunga” (Hosszú futás/menet) motor új paramétereket hoz létre a ’naked’ kategória számára. Teljes terjedelmében a Benelli technikusai tervezték, magasabb teljesítményt, megnövelt maximális potenciát és nyomatékot biztosít, és összetéveszthetetlen a hangja. Egy soros, háromhengeres motor, amely kialakítása közvetlenül a versenyszférából származik. A többi motortól való megkülönböztetést biztosító elemek a következők: a fröccsöntött karter-motor, az alumínium fedél/borítás és az olajfürdős csúszásmentes kuplung. Annak érdekében, hogy az új motor teljesítménygörbéjének egészén magas kihasználtságot biztosítsanak, az elektromos befecskendező egy sor érzékelőt használ, amelyek által érzékelt adatokat egy mikrocomputer dolgozza fel, és az küld vissza jelet az injektor vezérlőjének. Számos fontos újítást alkalmaztak az erőátvitelre azzal a céllal, hogy folyamatosabb és gyorsabb váltást tegyen lehetővé könnyebb kapcsolódással. Az egészet egy olajfürdős csúszásmentes kuplung támogatja, amelyet szakadásvédelmi rendszerrel láttak el. Ez a működés szabályszerűségének biztosításán túlmenően kényelmesebbé teszi a kézikormányon a vezérlést. Egy másik jellemző elem a hatsebességes kihúzható váltó, ami, mint minden versenymotoron, lehetővé teszi, hogy gyorsan helyettesítsék/kicseréljék a sebességeket anélkül, hogy szét kellene szerelni a motort. Fontos újítást hajtottak végre az elektronikus injektálási rendszeren, ami a háromhengeres motorra készült új vezérlő egység tervezése által lehetővé tette egy befecskendezési térkép elkészültét, és egy holtponthoz közeli specifikus gyújtás megvalósítását.

 

 VÁZ

Négy év alatt a világ versenypályáin végzett tesztelés során megérett tapasztalatokat érvényesítették a Benelli koncepciójú alvázakra. A sportszerűség és magas biztonság vitathatatlan főszereplője, amelyet teljes terjedelmében a CAD rendszerek használatával terveztek, mégpedig úgy, hogy az alváz egyesíti az első részt, beleértve a kormányrudat ás krómozott molibdénacélból készült oldalsó tartóoszlopokat az alumíniumötvözetből olvasztással létrehozott hátsó résszel. A két elemet vaskos csavarok erősítik a négy tartóoszlophoz, amelyek erős egységet tesznek lehetővé. Mindezt további szerkezeti ragasztások erősítik, hogy tökéletesen kizárhatóvá váljanak a mikromozgások és a vibráció – az űrhajózásban alkalmazott eljáráshoz hasonlóan. A folyamatos technikai újítás ismertetőjegye a látható nyeregtartó váz, amelyet fröccsöntéssel vékony alumíniumból állítottak elő, nagyon finom felülettel. Ez egy olyan megoldás, amit a Benelli alkalmazott először Európában. Könnyű és egyedi megoldás világviszonylatban, a teljes lengéscsillapítási rendszer Benelli tervek alapján készült.

Autentikus racing(versenyzési)-elem, ami a legjobb anyagokból épült. Valódi modern „szobor” alumíniumötvözetből, amit préselt, kovácsolt, illetve olvasztással/öntéssel előállított részekből formálnak. Olyan termék, amelyet kompromisszumok nélkül valósítottak meg, mint a legkifinomultabb versenymotoroknál. A TnT villát nagy teherbírású öntvény-csövekből készült tartóoszlopra rögzítik, amiket összehegesztett mikroöntvény acél elemekkel párosítottak. Az öntvénycsöveket kézzel hegesztik. A felépítmény a kerékpár-szerkezet természetes meghosszabbítása, ami kivételes csavarodási és hajlítási merevséget kölcsönöz a váznak, ugyanakkor alacsony marad a súlya. A különleges hátsó kerék könnyed kezelést biztosít a lánchúzásban, ami megfelel a könnyű karbantartás logikájának. A jármű elején az erős villák, illetve a hátsó részen a jó hírnévnek örvendő, ’Ergal’ testű lengéscsillapító alkalmazása megbízhatóságukkal hozzájárulnak ahhoz, hogy biztosabbá tegyék a vezetést az aszfalt bármilyen állapota mellett.

 

 INNOVATÍV MEGOLDÁSOK

Bizonyos műszaki újítások eredetisége hozzájárult ahhoz, hogy a Benelli termékek a nagy hengerűrtartalmú motorok gyártási iparágában viszonyítási ponttá váltak. Az egyik fontos újítás a motorra vonatkozik: a TNT 2005 évi minden változatán rendelkezésre áll az a lehetőség, hogy módosítsák a motor üzemmódját egy világító gomb megnyomásával, amit a műszerfal tartókonzolán helyeztek el. Az alközpontot szabad vagy ellenőrzött teljesítményre lehet beállítani, aminek következtében biztosított a könnyebb kontroll a motor felett az aszfalt alacsony tapadása esetén is. Ez alacsonyabb fogyasztást is eredményez, amelynek számszerűsíthető mértéke 10-20%-os csökkenés, a pilóta vezetési stílusától és az útvonaltól függően. A „szabad teljesítmény–beállítás” lehetővé teszi, hogy teljesen kiélvezzük a motor nyomatékának és teljesítményének/hatásfokának jellemzőit, miközben az „ellenőrzött teljesítmény-funkció” esetén lehetőség van arra, hogy teljes nyugalommal, különleges koncentráció nélkül vezethessünk a városban akkor is, ha csúszós az aszfalt (alacsony az aszfalt tapadása), akár egyedül, akár utassal utazunk. Annak érdekében, hogy az új motor teljesítménygörbéjének egészén magas kihasználtságot biztosítsanak, az elektromos befecskendező egy sor érzékelőt használ, amelyek által érzékelt adatokat egy mikrocomputer dolgozza fel, és az küld vissza jelet az injektor vezérlőjének.

A kipufogó rendszer javítja a motor teljesítményét, és olyan hang jön ki belőle, amit a 42 mm átmérőjű inox acél elsődleges gyűjtők és a közöttük lévő kompenzátor ad ki. A „három az egyben” berendezés csövei csatlakoznak egy 60 mm átmérőjű csőben, amelyet egy pillangószelep oszt fel, hozzájárulva a motor folyamatosabb és nagyobb teljesítményéhez. A Tornado az egyetlen motorszéria, amelynél a hócserélő a nyereg alatt helyezkedik el, így két dinamikus vezetékből kapja a levegőt, amit két, az irányjelzők alatt elhelyezett függőleges bemenet táplál. Olyan megoldás ez, ami azon felül, hogy megszünteti a jármű közepén a meleg levegő összegyűlését, észrevehetően átalakította a motor elülső nézetét/látványát. Számos fontos újítást alkalmaztak az erőátvitelre azzal a céllal, hogy folyamatosabb és gyorsabb váltást tegyen lehetővé könnyebb kapcsolódással. Az egészet egy olajfürdős csúszásmentes kuplung támogatja, amelyet szakadásvédelmi rendszerrel láttak el. Ez a működés szabályszerűségének biztosításán túlmenően kényelmesebbé teszi a kézikormányon a vezérlést. Egy másik jellemző elem a hatsebességes kihúzható váltó, ami, mint minden versenymotoron, lehetővé teszi, hogy gyorsan helyettesítsék/kicseréljék a sebességeket anélkül, hogy szét kellene szerelni a motort. Fontos újítást hajtottak végre az elektronikus injektálási rendszeren, ami a háromhengeres motorra készült új vezérlő egység tervezése által lehetővé tette egy befecskendezési térkép elkészültét, és egy holtponthoz közeli specifikus gyújtás megvalósítását.

 

 

Benelli Magyarország  © 2011 QianJiang Európa Zrt. minden jog fenntartva. tel.: +36-26/500-444   fax.: +36-26/312-034   e-mail: info@benellimotor.hu

web: StoneBridge
m